22 maart 2023

Officiële start bouw

Vandaag is gestart met de bouw van het Van Maerlantlyceum aan de Jacob van Maerlantlaan in Eindhoven. Met een symbolische handeling door leerlingen van de school, kreeg de aannemer het startsein om te beginnen met het uitvoeren van de nieuwbouwplannen, naast het monumentale deel dat behouden blijft. De oplevering voor het (ver)nieuwe onderwijsgebouw staat gepland voor de zomer van 2024.

Claire Arts, rector Van Maerlantlyceum: “Dankzij de samenwerking met de betrokken partijen, verwachten we in 2024 terug te kunnen verhuizen naar de vertrouwde locatie. Met het nieuwe gebouw maken we een sprong in de toekomst met diepe wortels vanuit de rijke historie van de school.”

Moderniseren

Het monumentale deel van de school wordt opgeknapt en gemoderniseerd. De vele authentieke kenmerken worden behouden, maar het comfort wordt verbeterd door onder andere een akoestiekverbetering, grotere lokalen en een betere klimaatbeheersing. De hoofdentree komt in het midden van de voorgevel en dankzij een ruim atrium, het nieuwe hart van de school, en het gebruik van veel glas wordt een verbinding gemaakt met het park dat achter de school ligt. Door veel natuurlijke lichtinval, diversiteit aan lokalen, flexibiliteit in het gebruik van de ruimtes en het comfort van nieuwbouw, wordt in de zomer van 2024 een pand opgeleverd dat past bij onderwijs in de 21ste eeuw.

Onderwijswethouder Stijn Steenbakkers: “Een schoolgebouw is zoveel meer dan een stapel stenen. Het moet een plek waar kinderen zich thuis voelen, zich ontwikkelen op het eigen niveau, talenten kunnen ontplooien en bouwen aan hun toekomst. Een duurzaam gebouw, met moderne faciliteiten en voorzieningen zijn cruciale randvoorwaarden. Het nieuwe gebouw van het Van Maerlantlyceum gaat dit bieden aan veel generaties. Een prachtige school, waarin ook het monumentale gebouw een plek krijgt in de toekomst.”

Sloopwerkzaamheden afgerond

In november werd gestart met de sloop van het niet-monumentale deel van de school. De buitengevels blijven behouden en daarbinnen zal een nieuw onderwijsgebouw herrijzen. Ook in het monumentale deel van de school zijn sloopwerkzaamheden uitgevoerd, met respect voor de authentieke details.

Yvonne Kops, lid Raad van Bestuur vereniging Ons Middelbaar Onderwijs (OMO): ‘We vieren de start van de bouw, een feestelijke markering van een proces dat een lange voorbereiding heeft gehad. We hebben er alle vertrouwen in dat onze bouwers in goede samenwerking met alle betrokkenen deze mooie en uitdagende klus gaan klaren. Straks staat er een heel moderne school, klaar voor het onderwijs van nu en morgen, maar met behoud van de monumentale waarden van het schoolgebouw. En helemaal passend bij de ambities van het Van Maerlantlyceum wordt het ook een duurzame en gasloze school, waarin je overal een groene verbinding hebt met het park. Het wordt in één woord prachtig!’

Start bouw

Om de start van de bouw te markeren, hielpen leerlingen van het Van Maerlantlyceum een gat in een bestaande muur dicht te metselen, onder toeziend oog van wethouder Stijn Steenbakkers, OMO bestuurslid Yvonne Kops en rector Claire Arts.

Tot het eind van volgend schooljaar, 2023-2024, is de school gevestigd aan de Von Flotowlaan 1.