Meer uitdaging naast de basisvakken

Extra aanbod

Wil je ontdekken en experimenteren? Bij ons kan dat! We bieden een breed pakket van vakken aan. Naast de gewone lessen kun je aan de slag met tekenen, extra talen (Cambridge Engels en Spaans), programmeren, robotica, technologie en in ons eigen Makerslab.

Verder leer je vanaf dag één onderzoeken in ons vak onderzoeksvaardigheden, krijg je art & technology en mediawijsheid, ga je coöperatief debatteren in het Van Abbedebat en mag je filosoferen. En mag je mee doen aan diverse onderwijsprijzen! Lees hier verder wat wij aanbieden.

Onderzoeksvaardigheden

Onderzoeksvaardigheden is een van de speerpunten van ons onderwijs. Het vak is ontwikkeld en opgezet door onze eigen docenten. Bij dit vak leer je zelf onderzoeken. Is iets waar of niet? Hoe weet je dat? Wat is de bron (wie heeft het gezegd) en waarom is dat belangrijk? Zo leer je kritische vragen te stellen. Dit vak krijg je bij ons vanaf de brugklas tot in de bovenbouw. In het examenjaar schrijven leerlingen een profielwerkstuk, waarvoor ze ook een onderzoek moeten doen.

Waar we erg goed in zijn...

Onderwijsprijzen, gewonnen door leerlingen

Vragen stellen, ontwerpen, oplossingen verzinnen en onderzoeken. Dat vinden we belangrijk op het Van Maerlantlyceum. En met resultaat: regelmatig winnen onze leerlingen met hun profielwerkstuk prestigieuze prijzen, zoals de KNAW Onderwijsprijs, Sensus Highschool projectwedstrijd, Van Melsenprijs en OMO-profielwerkstukprijs.

Pientere Leerlingen Aanzetten tot Onderzoek

PLATO

Het Plato-project is een verbredingsproject voor leerlingen die gemakkelijk door de lesstof gaan en nog ruimte in hun agenda overhouden. Als de leerling zijn (of haar) cijfers op orde heeft kan deze aantal lessen 'skippen' en met een onderzoek aan de gang. Onder begeleiding van een docent werkt hij (of zij) aan een eigen project. Het onderwerp kiezen ze zelf! Zo kan een leerling leren over onderwerpen die ze zelf interessant vinden.

Design, techniek en ondernemerschap

Brainportschool

Het Van Maerlantlyceum is een Brainportschool: we werken samen met de vervolgopleidingen en bekende bedrijven in de regio Eindhoven op het gebied van design, ondernemerschap en techniek. Zo gaan leerlingen in de les natuurkunde ook naar ASML of krijgen ze op school tijdens de VML-week les van een ondernemer, wetenschapper of kunstenaar. Ook de profs van Philips geven gastlessen en workshops over bijvoorbeeld programmeren via Jet-Net.

Beter in exacte vakken

Olympiadeschool

Het van Maerlantlyceum is ook een officiële Olympiadeschool. Dit landelijk keurmerk kregen we, omdat we al jaren aan maar liefst zeven olympiadewedstrijden meedoen. Olympiade is misschien wel de leukste manier om goed of beter te worden in exacte vakken! Doe jij ook mee? Alle informatie over de olympiades is hier te vinden.

Next level English

Cambridge Engels

Engels: misschien wel de meest belangrijke voertaal. Daarom zetten wij alles in op Engelse taalvaardigheid. In de brugklas geven we een periode lang Engels volgens het Cambridge-programma. Als een leerling hierna meer wil kan zij (of hij) een instaptoets maken. Toets gehaald? Dan mag de leerling door voor het First Certificate of English (jaar 2 en 3) en daarna het Certificate of Advanced English (jaar 4 en 5). Uiteraard ondersteund door een docent (native speaker).

De kracht van debat

Debatwedstrijden

Debatteren kun je leren. Elk jaar nemen we deel aan Op weg naar het Lagerhuis, een regionale debatwedstrijd in het Provinciehuis van Den Bosch. We strijden tijdens het Meet the Boss debat op de High Tech Campus in Eindhoven. We zijn de trotse grondleggers van het Van Abbedebat, waarin we tegenover andere scholen staan in het Van Abbemuseum. Onze leerlingen krijgen in een cobat de kans om elkaar met vragen te bestoken om op die manier een onderwerp uit te diepen.

Samenwerken met Philips

Jet-Net

Het Jet-Net programma bestaat uit workshops, hulp bij profielwerkstukken en gastlessen door medewerkers van Philips. Tijdens een gastles gaan leerlingen zelf aan de slag: spelletjes programmeren, een LCD maken of door de effecten van chemische stoffen te bekijken.

Meedoen aan een universitaire competitie

SensUs

Ben je goed in bètavakken? Dan kun je meedoen aan SensUs, een universitaire competitie van de TU/e voor slimme leerlingen uit het voortgezet onderwijs. Hierbij verdiep jij je in technologie, en ervaart de voordelen van ontwerpgericht onderwijs.