Laptops op onze school

Op het Van Maerlantlyceum heeft elke leerling een laptop. Zo kun je vooruit werken wanneer je iets al heel goed snapt. Of nog extra oefenen om die wiskundesom beter onder de knie te krijgen. Ook handig zo’n computer als je samen aan een project werkt of als de school gesloten wordt. De laptop gebruiken we natuurlijk niet altijd. We willen niet dat je vierkante ogen krijgt! Je docent geeft aan wanneer de kleppen open mogen en wanneer we ze weer dicht doen.

(Bijna) alle vragen op een rij

Hieronder vind je de meest gestelde vragen (en antwoorden!) op een rij over het gebruik van laptops bij ons op school.

Hoe is de ICT-ondersteuning op school geregeld?

In de mediatheek is een ICT-helpdesk ingericht voor leerlingen, waar je met problemen of vragen terecht kan. Verder bieden we online instructie en handleidingen aan. Naast de ICT-helpdesk zijn er op school ook ICT-beheerders die de complexere vragen aanpakken. Indien nodig schakelen zij externe hulp in van onze ICT-partners.

Waarom werken we samen met The Rent Company?

Wij werken sinds een aantal jaar nauw samen met The Rent Company (TRC). Waarom? Zij leveren kwalitatief goede laptops voor het onderwijs, tegen aantrekkelijke voorwaarden en met bewezen goede service. Je kan een laptop huren óf kopen, al dan niet samen met een full service device abonnement (‘Easy4u’) voor zorgeloos gebruik, service (op school), garantie-uitbreiding, beschermhoes én dekking bij schade en diefstal. Meer informatie is beschikbaar via de algemene flyer van TRC.

Is het mogelijk om een eigen laptop te gebruiken?

Ja, dit is mogelijk. De laptop mag aan de volgende eisen voldoen:

• besturingssysteem Microsoft Windows 10 (versie 2004 of nieuwer met alle recente updates geïnstalleerd)

• een AC wifi adapter, die (liefst) WIFI6 ondersteunt.

• voldoende intern geheugen (8 GB of groter)

• minimaal 128GB SSD

• een accu met voldoende capaciteit (bij voorkeur 6 uur of langer)

Let op: eigen laptops worden niet ondersteund door The Rent Company of door ICT bij ons op school. Natuurlijk kun je als leerling wel een handleiding krijgen om je laptop te koppelen aan onze Office365-omgeving en de configuratie van e-mail en de cloudopslag (OneDrive).

Waarom worden laptops niet door school verstrekt?

Een laptop of tablet is geen gratis lesmateriaal volgens de overheid. We willen wel graag dat iedere leerling zoveel mogelijk gebruik van een laptop kan maken, vandaar dat we samenwerken met TRC hebben. Zelf aanschaffen kan ook. De aanschaf van een laptop gebeurt op vrijwillige basis. Is het financieel lastig om een laptop aan te schaffen? Mogelijk kan de Stichting Leergeld Eindhoven helpen, of kunnen wij als school een laptop ter beschikking stellen voor gebruik.

Hoe schaf ik een laptop aan?

Via de school ontvang je samen met je ouders en verzorgers tijdig informatie hoe je een laptop via TRC kan aanschaffen en tegen welke voorwaarden. je ouders/verzorgers sluiten een directe overeenkomst met TRC, de school is géén partij.

Wanneer worden de laptops van TRC geleverd?

Je krijgt de bestelde laptops in de eerste schoolweek tijdens de introductiedagen. Dan ontvang je ook instructie en ondersteuning bij het gebruik van de laptop op school.

Welke software is geïnstalleerd op de laptops?

De laptops die via TRC worden aangeschaft zijn standaard voorzien van het besturingssysteem Microsoft Windows 10, MSOffice365, MS Defender (antivirus) en een aantal andere, veelgebruikte applicaties en tools.

Waarom is gekozen voor Microsoft?

Het Microsoft-platform is een veelgebruikte omgeving binnen het onderwijs. Als school bieden wij leerlingen een gratis licentie voor Office365 (ook bij aanschaf van een eigen laptop), waardoor je toegang hebt tot een groot aantal apps voor het onderwijs (zoals Outlook, Word, Excel en PowerPoint). Deze apps kunnen online worden gebruikt, maar kunnen ook gratis worden geïnstalleerd op meerdere devices (telefoon, PC, tablet). Daarnaast krijgt iedere leerling binnen de Microsoftomgeving een gratis opslagmogelijkheid in de Cloud (OneDrive).

Kan ik ook een device met een ander besturingssysteem (OSX, Chrome OS) gebruiken?

In principe kun je deze apparaten ook in de les gebruiken, maar wij raden dit af. Waarom? Al deze devices kunnen mogelijke (ver)storingen geven bij het gebruik van Office365 en/of andere digitale lesmiddelen. TRC en ICT op school ondersteunen deze devices niet.

Kan de school meekijken op de laptop van de leerling?

Nee! We kunnen niet meekijken in de laptop en krijgen ook geen toegang tot de data over het computergebruik, niet op school en niet in de thuissituatie. Wij houden ons aan de (strenge) wet- en regelgeving op het gebied van de privacy.

Meer weten & contact

• Wil je meer weten? Mail ons via ICTO@vmle.nl. We helpen je graag!

• Wil je specifiek meer weten over het aanbod van The Rent Company (TRC) waarmee wij samenwerken? Zij zijn bereikbaar via 085-0036150 en help@rentcompany.nl.