Van Abbedebat

Van Maerlant wint Van Abbedebat

Het debat is dood, leve het debat! Met die gedachte kwamen vorige week acht scholierenteams naar het Van Abbemuseum. Zij deden mee aan het tweede Van Abbedebat, een wedstrijd waarin leerlingen niet tegen maar met elkaar debatteren. Over maatschappelijke, culturele, economische, ethische en filosofische kwesties.

 

Het Van Maerlant deed mee met maar liefst twee teams. Het team Van, Lotje van den Burg, Floris van Elen, Vera Frijters, Noa Hoogland, Anouk Huisman, Kevin Miao en Marc Wijntjes en pakte uiteindelijk de hoofdprijs.

 

In de finale namen onze leerlingen het op tegen die van het Christiaan Huygens. Het werd een kippenvelgesprek. En dat begon al bij de vragen. Yara van der Velden, beeldredacteur van de Correspondent, leidde de eerste vraag voor de finalisten in: kunnen foto's de werkelijkheid weergeven? Daarna legde filosofiedocente Laetitia Muurmans een zo mogelijk nog moeilijkere vraag voor: zijn docenten vervangbaar door robots? Over en weer werden de meest prachtige vragen en bespiegelingen geformuleerd. Bestaat dé werkelijkheid? Kan een subjectieve weergave door symbolische kracht toch een objectief beeld zijn ....? En wat betreft die docenten: ja, sommige zijn vervangbaar.

 

Uiteindelijk oordeelde de jury dat het Van Maerlant inhoudelijk het sterkst was.

 

Het idee voor het Van Abbedebat ontstond op het Van Maerlantlyceum. De docenten van de secties filosofie en Nederlands merkten dat leerlingen het steeds moeilijker vinden om essayistisch te denken. Dat is: zich een vraag te stellen en deze al meanderend te overdenken. Vreemd is dat niet. Op tv gaat het om snelle meningen. Kranten worden er steeds minder gelezen. En ook in het onderwijs worden leerlingen vooral opgevoed in het geven van antwoorden, niet in het stellen van vragen.

 

Vorig jaar is daarom samen met het Van Abbemuseum het eerste Van Abbedebat georganiseerd, een scholierenwedstrijd in coöperatief denken. Het debat is een daarmee een nieuwe onderwijstool die een antwoord probeert te geven op het vertroebelde publieke debat. De leerlingen ontdekken er dat oneliners en frames een echt gesprek vaak doodslaan. Dat denken niet het betrekken maar het onderzoeken van standpunten is. In het Van Abbedebat draait het dan ook om het luisteren en het formuleren van goede vragen. En dat konden die van ons het aller-, allerbeste!