

Onze school heeft een havobrugklassen, atheneumbrugklassen en gymnasiumbrugklassen. Op basis van het advies, het onderwijskundig rapport en de cito-score, gaan leerlingen naar één van de drie soorten brugklassen.
Het onderwijs in de havobrugklas
- In de havo-brugklas wordt zoveel mogelijk gewerkt met speciaal voor havo-leerlingen geschreven lesmethodes.
- Leerlingen krijgen korte instructie en daarnaast voldoende tijd in de les om aan opdrachten te werken.
- Er wordt met name getoetst op reproductie en toepassingsvragen.
- Leerlingen leren onderzoeksvaardigheden die passen bij de vraag van de havist.
- Voor leerlingen van wie gedurende hun eerste jaar in de havo-brugklas blijkt dat ze wel meer uitdaging aankunnen, blijft de mogelijkheid bestaan om door te stromen naar vwo-2.
Het onderwijs in de atheneumbrugklas
- Er wordt op vwo-niveau lesgegeven.
- De meeste vakken maken gebruik van havo/vwo-methodes.
- Na de brugklas gaan de leerlingen naar havo-2, atheneum-2 of gymnasium-2.
- Mocht een leerling het niveau niet aankunnen (een klein percentage) begeleiden wij de overstap naar vmbo-t.
- In de loop van het brugjaar ontwikkelt de leerling zich zodanig dat duidelijk wordt of hij uiteindelijk naar het havo of naar het vwo (atheneum of gymnasium) zal gaan.
- In overleg met het kind en de ouders wordt bepaald wat uiteindelijk het juiste schooltype is, op basis van de overgangsnormen.
Het onderwijs in de gymnasiumbrugklas
- Het programma van de gymnasiumbrugklas ziet er iets anders uit dan dat van de atheneumbrugklas.
- Het biedt getalenteerde leerlingen extra uitdaging bij het vak 'klassieke cultuur' en bij wiskunde met een module 'Robotica'. Verder wordt er een aantal vakoverstijgende projecten aangeboden.
- De vakken Latijn en Grieks komen nog niet aan bod. Voor leerlingen uit de havo/vwo-klassen moet het namelijk ook mogelijk zijn zonder achterstand door te stromen naar gymnasium-2.