Activiteiten

Comeniusproject

 

Luftbrücke nach Berlin

 

Zondag 10 november vlogen 13 leerlingen en twee leraren voor een schoolweekje naar Berlijn. Doel: onderzoek doen ik het kader van hun profielwerkstuk. Kader: een door hun leraren bedachte zijtak van het Comeniusproject dat onze school mede heeft opgezet. Actoren: 5 leerlingen van havo-5 die door Frau Henry begeleid werden en in hun kielzog zes betalende verstekelingen van v6 onder de vleugels van mijnheer De Wit die nieuwsgierig waren naar concrete verschijningsvormen van het destijds reëel existerende socialisme in Oost-Berlijn.

 

Het werd een succes. Een prima Hostel, snelle “Großraumtaxen”, het Berlijnse openbaar vervoer en het heerlijke, gedeeltelijk sehr deutsche, eten. Het klikte tussen de deelnemers en er werd veel kennis opgedaan. We bezochten onze zusterschool, waar sommige deelnemers nieuwe relaties aangingen. De havo-leerlingen verdiepten zich in graffiti en gingen op pad met een bekende Berlijnse grafitti-artiest. Ook mevrouw Henry liet zich inwijden in deze vorm van kunst en bekende dat er een wereld voor haar was opengegaan. Zij leefde zich daarin uit met haar camera. Later wist zij vanuit de Stadtbahn vlekkeloos de graffiti-werken van “Angry” en “Dirty” en anderen te herkennen.

Ondertussen verdiepten de vwo-ers zich met hun geschiedenisleraar in het onwelriekende verleden van de DDR. Alle historische musea en historische Sehenswürdigkeiten werden bezocht evenals het voormalige Stasi-hoofdkantoor. Daar kregen ze een indrukwekkende rondleiding van een ex-DDR-burger die een aantal jaren in een Stasi-gevangenis opgesloten had gezeten.

 

Als Maartje en Mayte  voor de hele groep spreken sluiten wij leraren ons graag aan bij een pleidooi voor meer van dit soort internationale uitwisseling: “Wij (Maartje Nugteren en Mayte Beekman) hebben besloten om voor ons profielwerkstuk een week naar Berlijn te gaan. Zodra meneer de Wit ons vertelde over deze prachtige kans om een week op onderzoek uit te gaan, grepen wij deze met beide handen aan. In Berlijn hebben we enorm veel geleerd, meer dan we zouden kunnen in jaren op school zitten. Vooral de ervaringen die we opdeden en de sfeerimpressies van de stad hebben veel indruk op ons gemaakt. Ook hebben we een aantal mooie shots voor onze documentaire over de DDR kunnen maken. We willen meneer de Wit en mevrouw Henry enorm bedanken voor deze prachtige reis!” En zij de leerlingen voor het antwoord op vragen als: waarom drink je energy, wat is een selfie en hoe zeg je ‘bzzz’t bij een ‘box’?